Nu de (interieur)architect zich meer dan ooit moet buigen over een goed binnenklimaat, rekening houdend met de energiecrisis en de opwarming van de aarde, is het goed even stil te staan bij een good practice voorbeeld uit het verleden.
De restauratiewerken van “La Nouvelle Maison” van Henry van de Velde zijn achter de rug en de woning doet terug dienst als gezinswoning.
Restauratiearchitect Guido Stegen neemt je mee naar het laatste eigen huis van Henry van de Velde “La Nouvelle Maison”. Hij legt uit waarom dit huis een goed voorbeeld is van een gezond huis voor mens en klimaat en toont ons de aandachtspunten bij de restauratie van ons patrimonium en het ontwerpen van het erfgoed van morgen.
La Nouvelle Maison
La Nouvelle Maison is beschermd als monument. Het is de vierde, kleinste en laatste woning die Henry van de Velde (1863-1957) bouwde voor zijn gezin.
In zijn artistieke loopbaan was van de Velde kunstschilder, decorateur, designer en tenslotte ook architect. Na een Art Nouveau periode, koos hij rond 1900 voor een rationeel design, met verdwijnen van decoratie, en vervaging van het onderscheid tussen kunst en kunstambacht, wat tot Bauhaus zou leiden. Zijn belang voor Bauhaus en het moderne design wordt vandaag steeds meer erkend.
De stijl van La Nouvelle Maison is duidelijk modernistisch, maar op een zeer persoonlijke manier van Henry van de Velde, met veel aandacht voor massa, extra benadrukt door de afgeronde hoeken, of zoals Henry van de Velde het zelf verwoorde:
Een architectuur herleid tot massa's, met een dialoog tussen open en gesloten, een architectuur verankerd in de aarde, alsof zij eruit ontstaat en opstaat.