News

Redefining the workplace after COVID-19

De Standaard, zaterdag 2 januari 2021, Peter Vantyghem • 11 januari 2021

Philip Lindeman

Maak van de lunchplek het hart van je bedrijf

 

‘Volgend jaar zullen we veel aandacht hebben voor kwaliteit in de sociale ruimtes. Dat is geen nieuwe trend, maar de coronacrisis heeft verschillende evoluties heel erg ­versneld.’

 

‘De grenzen tussen privéruimte en kantoorruimte waren eerder al een stuk troebeler geworden. Bedrijven zochten naar een ander evenwicht en meer flexibiliteit, maar ­mensen waren er tot vorig jaar niet klaar voor om zoveel meer thuis te werken. In de eerste lockdown hebben ze zich heel snel moeten aanpassen, en pas in de tweede lockdown kwamen de bezwaren meer naar boven. Dat we elkaar toch ook willen zien, en dat het niet gemakkelijk is om even creatief te zijn van achter je scherm. De digitale interactie leidt tot een simplificatie van wie je bent.’

 

‘Met die inzichten zullen we in toenemende mate ­verschuivingen zien in het gebruik van ruimte. Die wordt overal flexibeler, kwaliteitsvoller, intelligenter. In privéwoonsten, waar de keuken tot dusver de meeste aandacht kreeg van de ontwerpers, zal het bureau aan belang ­winnen, onder meer omdat je er mensen moet kunnen ontvangen. Het lijkt me onvermijdelijk dat mensen die wat privéruimte over hebben, die als coworkingplek ter ­beschikking zullen stellen van bedrijven die uitzwermen naar de stadsrand.’

 

‘En in de stad zullen bedrijven hun kantoorruimte ­verder afslanken. Vroeger had een kantoortoren bureaus en eventueel een fitness voor de werknemers. Grote ­kantoortorens zullen heringericht worden tot hybride ­plekken waar bureaus, woningen en open commerciële ­faciliteiten een plaats hebben. En in het kantoor wordt een gezellige lunchruimte, fijn ontworpen en met goeie catering aan een verwelkomende eettafel, de sociale magneet. Zij wordt het hart van het bedrijf, dé creatieve ontmoetingsplek.’ (vpb)