innovatie

Cosentino City, een ontmoetingsplaats voor binnenhuisarchitecten

13 december 2023

Wie op zoek is naar kwaliteitsvolle materialen als natuursteen, composiet of graniet, is bij Cosentino aan het juiste adres. Het Spaanse familiebedrijf, opgericht in 1975, is inmiddels wereldwijd bekend. Met 125 distributiecentra en 23 Cosentino City’s over de hele wereld is het een belangrijke speler in de sector. Het bedrijf heeft showrooms in steden als Amsterdam, Madrid, Milaan en New York. In maart heeft ook Antwerpen zich aangesloten bij dit indrukwekkende rijtje. AiNB sprak met Cosentino City Manager Charlotte Larose, om meer te weten te komen over dit nieuwe project.

In de Kloosterstraat in hartje Antwerpen vind je Cosentino City. De eerste Belgische showroom is verdeeld over twee verdiepingen. De open ruimte, vergaderplekken en een ruim aanbod aan stalen (van de merken Sensa, Silestone en Dekton) waar je net als in een bibliotheek door kan snuisteren, wisselen elkaar af. Eén ding is zeker: hier kan je als interieurarchitect je hart ophalen.

 

Interieurtrends

 

Cosentino biedt hoogwaardige materialen voor diegenen die hun woning willen bouwen of renoveren. "We richten ons op exclusieve woonoplossingen met kwalitatieve materialen", zegt Larose. "Ons strakke materiaal, ingespeeld op de laatste trends, biedt talloze mogelijkheden. We streven naar een uniforme uitstraling waarbij elk materiaal zorgvuldig is geselecteerd om perfect bij elkaar te passen."

 

Larose signaleert verschillende trends in de woonsector, zoals de groeiende wens om de binnen- en buitenruimte visueel met elkaar te verbinden. "Mensen willen een naadloze overgang van binnen naar buiten en vice versa. Het gebruik van dezelfde materialen voor binnen en buiten vergroot automatisch de ruimtebeleving. Als je de vloertegel van binnen ziet doorlopen naar je terras of zwembad, geeft dat een speciaal, ruimtelijk gevoel. Een harmonieuze uniformiteit creëren door gevelbekleding te laten doorlopen in de vloeren is ook een opvallende trend."

 

“Wat ik verwacht voor de toekomst?”, aldus Charlotte. “Dat natuursteen zijn populariteit zal behouden. Het draait nog meer om kalme, organische vormen in zachte tinten, gecombineerd met vrij felle en hoogglansplaten. Klanten kiezen ook steeds vaker voor uitgesproken designs voor hun keukenwerkblad. Het werkblad wordt – nog meer dan vandaag – het startpunt van waaruit de rest van de keuken wordt bepaald.”

 

“Verbreden van de doelgroep en diversificatie”

 

Met de komst van Cosentino City’s richt het bedrijf zich specifiek op een nog dieper te ontginnen doelgroep: (interieur) architecten.  “We zien dat er een verschuiving in de markt heeft plaatsgevonden. Klanten gaan namelijk steeds vaker bij een binnenhuisarchitect aankloppen voor een keuken- of badkamerproject dan bij een retailer. Daarom willen we nog sterker inzetten op het aantrekken van die doelgroep.”

 

Er is nog een tweede reden waarom Cosentino vandaag sterk inzet op interieurvormgevers. “Vandaag zijn heel wat klanten zich nog niet bewust van de verschillende toepassingen van onze materialen. 90% van het cliënteel dat wij over de vloer krijgen, is op zoek naar een keukenwerkblad. Cosentino is (nog) niet top of mind als het over vloer- en wandbekleding gaat bijvoorbeeld. Daar hopen we met onze showroom- en met het aantrekken van interieurarchitecten net voor die andere oppervlakteoplossingen - verandering in te brengen.”

 

“Cosentino City als hub”

 

“Cosentino City wilt een hub creëren. Een plek waar binnenhuisarchitecten niet enkel terecht kunnen om stalen te kiezen met de eindklant. Maar ook een ontmoetingsplek waar ze samenkomen om ervaringen uit te wisselen, nieuwe trends te verkennen en kennis op te doen.”

 

“Dat laatste maken we heel concreet. Want we organiseren op regelmatige basis gratis infosessies, lezingen, … rond thema’s als technical kitchen design, technical bathroom design of andere onderwerpen, aangereikt door en voor onze klanten. Daar hoort dan telkens een netwerkmoment bij waar concullega’s elkaar op informele manier kunnen ontmoeten.”

 

“Een vrijblijvend partnerschap”

 

“Wat interieurvormgevers kunnen verwachten van een samenwerking met Cosentino? “We beschikken vandaag al over een portefeuille van binnenhuisarchitecten met wie we op regelmatige basis samenwerken. Die samenwerkingen zijn op maat van elke architect, en volledig vrijblijvend. In de praktijk werken we meestal met een verkoopcommissie, waarbij je dan kiest of je er zelf van geniet of die doorrekent naar de eindklant toe.”

 

“Ook hebben we een exclusief platform voor interieur designers genaamd: CTOP. Hier krijg je toegang tot het online platform: waar je alle informatie over onze materialen en producten kunt terugvinden, gratis stalen kan bestellen of rechtstreeks onze producten kunt aankopen. Ben je op zoek naar een installateur, een steenverwerker of een andere partner, dan kan je een beroep doen op onze contacten. Daarnaast zetten we interieurvormgevers en architecten graag in the picture op onze social media. Dit doen we door middel van een interview over hun projecten, inspiratiebronnen en visie. Dit geeft ontwerpers de kans om hun verhaal te delen en hun werk te promoten met onze community..”

Cosentino City Antwerpen


City Manager Charlotte Larose, City Specialist Michèle Vercruyce
Kloosterstraat 96,
2000 Antwerpen.

Open van maandag – vrijdag, 10.00-18.00 uur
www.cosentino.com
antwerpcity@cosentino.com

Volg Cosentino City!

 

Blijf je graag op de hoogte van de activiteiten, infosessies, netwerkmomenten, … van Cosentino City Antwerpen? Groot gelijk! Volg via LinkedIn: Cosentino City Antwerp of Instagram.